10. 3. 2014

Brno, pondělí 10. března 2014

Vedení města neplní závazky, které samo přijalo schválením Programu zlepšování kvality ovzduší v roce 2012. Stále provozuje desítky autobusů bez účinných filtrů prachu a podporuje zajíždění aut do centra, přestože by jej mělo omezovat. Vzduch v dopravně frekventovaných ulicích tak zůstává nadále zdraví nebezpečný a zlepšení je v nedohlednu. Zelení navrhnou otevřít toto téma na březnovém zastupitelstvu, a to i přesto, že radní zatím odmítají zařadit tento bod na projednávání.

 

V červnu 2012 Rada města schválila Program zlepšování kvality ovzduší [1], který obsahuje důležité úkoly, jež však radní neplní. Například:

–        zavádění filtrů pevných částic – projekt filtrů na autobusy MHD koalice v roce 2011 odmítla a od té doby se toto opatření nepřipravuje;

–        obměna vozidlového parku MHD – posledních 25 nových autobusů splňujících emisní normy EURO 5 bylo nakoupeno v roce 2010, od té doby nic. Plánovaný nákup 100 ks autobusů na CNG je krokem správným směrem, ale i tak zůstane v DPMB dalších 140 autobusů bez účinných filtrů prachových částic.

–        budovat systém záchytných parkovišť, zvážit zda zvyšovat počet parkovacích míst v centru – záchytná parkoviště radní nebudují, místo toho připravují výstabu nových garáží přímo v centru bez toho, aby odpovídajícím způsobem snížili počet parkovacích míst na povrchu;

–        selektivní zákaz vjezdu – zavedení nízkoemisní zóny, která by omezila vjezd nejvíce znečišťujících, především nákladních aut, na ulice jako Úvoz apod. radní zatím odmítají;

–        zatraktivnění MHD – cenu MHD radní v posledních letech zvýšili a nabídku spojů omezili;

–        podpora cyklistického provozu – přestože Generel cyklodopravy je schválen už od září 2010, vyznačování cyklopruhů na ulicích jde velmi pomalu.

 

Přitom stav ovzduší kolem frekventovaných ulic v centru města je katastrofální. V loňském roce byl překročený zákonem daný hygienický limit celkem 70 dní, přitom zákon připouští jen 35. V letošním roce bylo ovzduší v Brně silně znečištěné už zhruba 25 dní. Poslední důkaz o nebezpečnosti vzduchu kolem frekventovaných ulic v centru města přineslo měření dánského experta Kaare Press-Kristensena, který například na Úvoze naměřil několikanásobné překročení norem běžných v evropských městech. Vzduch znečištěný ultrajemnými prachovými částicemi ohrožuje desítky tisíc Brňanů. Velmi jemné částečky prachu se dostávají až do krve, poškozují stěny cév a způsobují vážná onemocnění.

 

Zelení proto mimo jiné navrhují, jako jedno z opatření, které má samospráva města plně ve svých rukou, zavedení nízkoemisní zóny v centru města. Šlo by o vymezení dopravně nejzatíženějšího území ve středu Brna, kam by byl omezen vjezd automobilů s nejvyššími emisemi. Podobné nízkoemisní zóny úspěšně funguje už řadu let v mnoha německých městech, včetně našeho partnerského Stuttgartu.

 

Martin Ander, předseda klubu zastupitelů Strany zelených k tomu říká:

„Vedení města závažný problém znečištění ovzduší zatím okázale ignoruje. Přitom jde o zdraví desítek tisíc Brňanů, včetně malých dětí. Navrhujeme, aby se radní začali urychleně zabývat opatřeními ke snížení znečištění vzduchu, včetně vyhlášení nízkoemisní zóny.“

 

Kontakt:

Martin Ander, předseda klubu zastupitelů za Stranu zelených, tel: 732 565 042

Jana Drápalová, starostka MČ Brno-Nový Lískovec, tel: 721 636 486.

 

Poznámky:

 

[1] Kompletní znění dokumentu je k dispozici zde: http://www.brno.cz/fileadmin/user_upload/sprava_mesta/magistrat_mesta_brna/OZP/generel_ovzdusi/2013/pzko_MMB_final.pdf, seznam navrhovaných opatření je uveden na stránách 142-154.